Endavant, sempre endavant!

/, Secundària/Participem al Parlament Científic Jove Català

Participem al Parlament Científic Jove Català

Quatre alumnes de la nostra escola (Martí Buil i Leire Azkargorta de quart d’ESO i Alfredo Osuna i Ibrahim Calvet de primer de batxillerat) participaran aquest any en el Parlament Científic Jove http://parlamentjove.fundaciorecerca.cat/

El Parlament Científic Jove Català és un programa destinat a preparar el jovent com a ciutadans actius dins de la societat del coneixement mitjançant el debat, la negociació i el coneixement en temes de ciència.

Els principals objectius són:

  • Introduir els estudiants en els procediments parlamentaris en temes de ciència i recerca.

  • Contribuir perquè els estudiants formin opinions qualificades i avaluar temes complexos.

  • Promoure la interacció entre científics i joves.

Al Parlament Científic Jove Català es trobaran estudiants, científics/científiques i professors/professores de tot Catalunya.

Durant tres dies els/les estudiants discutiran aspectes controvertits sobre el tema  El futur de l’ésser humà  de la manera com es fa als parlaments autèntics, amb audicions, comitès, propostes, votacions i decisions finals.

En finalitzar el debat a l’assamblea general, els participants presentaran una resolució que serà lliurada al representant del Parlament de Catalunya.

Dia 1 (24 d’abril): els participants faran unes activitats anomenades team-building activities, consistents en una sèrie de jocs per ajudar-los a tenir més confiança entre ells en els debats.

Dia 2 (25 d’abril): els participants treballaran en comitès diferents, cadascun dels quals estarà integrat per uns 14 alumnes de diferents escoles més 1 cap de comitè , el paper del qual és de moderador(a) i conductor(a) del debat. L’assignació dels alumnes als 5 comitès la farà l’organització, l’FCRi, i es comunicarà en gener de 2019.

En els comitès els estudiants debatran un dels 5 temes proposats: El cervell humà, Viure i menjar sa, La reproducció canviant de la humanitat, L’optimització de  l’ésser humà i Imitant la natura, els qual coneixen i han treballat prèviament a l’escola.

Després d’una primera fase de debat, cada comitè rebrà el seu expert(a), qui donarà una visió general del tema tractat, i amb qui es farà un torn de preguntes perquè els estudiants aclareixin aspectes i presentin punts de vista.

Finalment, amb l’ajuda del cap de comitè, es redactarà una resolució basada en les seves discussions i la trobada amb l’expert(a).

Abans de la conclusió de la jornada, tots els membres dels comitès rebran les resolucions per conèixer-les amb temps i poder-les debatre a l’assemblea general de l’endemà.

Dia 3 (26 d’abril): Tots els estudiants es reuniran a l’assemblea general, consistent en la lectura, defensa, atac i debat de totes les 5 resolucions, que seran finalment votades per cadascú.

Els participants es distribuiran en 5 comitès diferents, cadascun tractant els 5 subtemes següents:

  1. El cervell humà.El cervell humà ha estat investigat intensament durant anys. Els experts centren les seves esperances  en les  teràpies contra malalties de demència, però  també el pensament humà i el sentiment són el seu objectiu bàsic. Però, com funciona el nostre cervell? Realment podem imitar el cervell i el pensament? Serem capaços d’entendre i curar malalties de demència?

  2. Viure i menjar sa, però com?  Els aliments orgànics estan de moda. Però què vol dir això? Estem millor si no mengem carn o productes d’origen animal? Els aliments transgènics són perillosos per a la nostra salut? Hi ha risc de patir conseqüències a llarg termini? Com podem estar segurs del que és realment saludable i què no ho és?

  3. La reproducció canviant de la humanitat. La fertilització in vitro han esdevingut una pràctica molt comuna i totalment acceptada socialment. Ara tenim la vitrificació per raó social. Se suposa que la conservació dels òvuls ha de garantir la compatibilitat de la carrera professional i la vida familiar. Com pot l’ésser humà manipular la seva pròpia reproducció i fer que realment funcioni? Quines possibilitats i riscos hi ha?

  4. L’optimització de l’ésser humà. Ulleres i pròtesis s’han usat durant molts segles per optimitzar el cos humà. Actualment  s’està iniciant una nova onada de modificació del cos: a través de les ulleres de Google o un anell que pot etiquetar objectes utilitzant una càmera. Com serà l’ésser humà dins de 20 anys? Augmentaran les nostres habilitats gràcies a implants, drogues o altres mitjans tècnics?

  5. Imitant la natura. La imitació de la natura a través d’un sistema modular. D’això tracta la biologia sintètica. Els científics cerquen nous medicaments i nous ingredients farmacèutics. Com funcionaran? Com podem imitar noves peces biològiques, aparells o sistemes? No sobrepassem els límits amb això?

2019-04-25T14:39:14+00:00 25 abril 2019|Batxillerat, Secundària|

About the Author:

Translate