A tercer de Primària hem treballat, a Coneixement del medi, el tema de la matèria i els materials. Hem fet activitats i experiments que ens han agradat molt perquè són la millor manera per entendre alguns conceptes.

Primer hem vist que la matèria pot estar en tres estats diferents: sòlid, líquid i gas. Per distingir-los hem buscat a casa objectes o fotografies dels tres estats. A classe les hem compartit amb els companys.

Després hem après que els objectes tenen unes propietats que són la massa, el volum i la temperatura. La massa és la quantitat de matèria que té un objecte, es mesura en quilograms (Kg) i l’aparell que es fa servir és la balança; el volum és la quantitat d’espai que ocupa, es mesura en litres (L) pels líquids i es fa amb la proveta, o en centímetres cúbics (cm3) pels sòlids i es mesura amb la cinta mètrica; i la temperatura és la quantitat de calor que en té, es mesura en graus centígrads (ºC) i es fa servir el termòmetre.
Per poder entendre-ho millor hem investigat amb provetes, cintes mètriques, balances i termòmetres. Ens ha encantat!

Una altra activitat que hem fet entre tots és un gran mural classificant els materials: per una banda els d’origen natural (ja sigui vegetal, animal o mineral), i de l’altra els d’origen artificial. Per grups pensàvem diferents objectes i materials, els dibuixàvem i enganxàvem al lloc corresponent.

I el millor de tot ha estat l’experiment sobre els canvis de temperatura de l’aigua. Per fer-ho hem necessitat tres gots de precipitats, i tres termòmetres. En el primer got hem posat glaçons de gel, en el segon aigua temperada i en el tercer aigua calenta. Amb els termòmetres hem observat com pugen els graus en l’aigua calenta i com
baixen en la congelada.

Passada una estona, el glaç es començava a desfer, i el termòmetre anava pujant. També, l’aigua calenta s’anava refredant i el termòmetre baixava de graus. Finalment, a la tarda, hem pogut comprovar que ja no hi havia gel, i tots tres termòmetres marcaven la mateixa temperatura!