Endavant, sempre endavant!

//2n de primària ens explica visualment l’hivern

2n de primària ens explica visualment l’hivern

Sembla que vol tornar a fer una mica de fred. Segur que no gaire. Però suficient com per a introduir les imatges del grup de 2n de Primària realitzades amb la tècnica de l’aquarel·la.

Sovint quan veiem dibuixos de nens i nenes d’aquestes edats som d’indicar quins artistes que estan fets. És un judici estètic i cultural que potser annul·la tot el que hi ha en la producció d’imatges.  Elles i ells ho tenen clar, el que volen explicar són coses: conceptes, accions, idees. I déu ni do que li posen de ganes.

Mireu amb ulls de nens aquests dibuixos de 2n, tenen molt a dir, a més de ser imatges meravelloses d’una maduració intellectual.

El dibuix és una eina fantàstica per a organitzar el pensament. Per a fer-ho físic. Projectant-lo amb tanta diversitat com a persones existeixen.

En els dibuixos de 2n entenem que els nois i noies ens expliquen que és l’hivern: neva, i ho fa de moltes maneres, amb taques blaves i verdes, petites o gruixudes, amb pincellades, punts o estrelles. Fins i tot amb ditades. I cada una d’aquestes decisions són importants pels autors i autores. No només poden ser boniques, sinó que aporten metodologia i capacitat d’optar per una cosa o una altra. També veiem arbres. Quan dibuixen arbres sense fulles les línies de les branques els obliguen a estructurar l’espai. En un futur no molt llunyà faran el mateix amb esquemes i mapes conceptuals.

Altres dibuixants de segon tenen la necessitat de complementar l’acció de nevar amb una estandarització com és el ninot de neu. Són reaccions extretes de processos culturals com poden ser els dibuixos animats, o els contes, i per tant són ninots amb esferes agradables. Potser és el que necessiten en el temps lliure de l’hivern i que el nostre clima no sempre ens regala. Fer un ninot de neu sempre ha sigut una petita aventura.

Les muntanyes piramidals i les cases són presents. Hi ha una necesitat important de representar l’espai. El límit inferior de la làmina funciona sovint com a terra del dibuix, i les muntanyes amunt. Les cases donen seguretat. Necessiten seguretat o ja la tenen? No ho sabem. Però la construcció de cases també ens parla de la seva transmissió cultural més que experimental. Per tant, les cases s’assemblen molt a la dels contes. El gest, tema també important, es fa manifest amb triangles de tot tipus.

La distribució de l’espai es veu complementada per conceptes com la simetria, el contorn, com la línia blava que recull tot l’espai, la distribució en dos o tres nivells de la pàgina, l’intent d’explicar els diferents graus de profunditat…

Seguiu pensant que els dibuixos són més o menys bonics? Ja veieu que hi ha molt més. Hi ha construcción del coneixement.

Gaudiu als autors i autores de 2n de primària, són productors de imatges.

Voleu que dibuixin més? Molt fàcil. A les vostres sortides familiars deixeu una mica de banda els smartphones i serviu als vostres fills i filles de llapis, retoladors, aquarel·les i papers…veritables armes per a construir creativitat.

2019-03-12T13:10:18+00:00 7 març 2019|Primària|

About the Author:

Translate